Anuario ABLA - 2014

103 Anuário Yearbook ABLA 2014 The history of the PSAPeugeot CitroënGroup inBrazil is tied into the origin of the vehicles in the country. After all, the first car to be driven inBrazilwas a Peugeot brought from France in the late nineteenth century by brothersHenry andAlberto SantosDumont, says the group on itswebsite, adding that the inventor of the airplanehad a strong relationshipwith the brand, usingPeugeot engines in some of theaircraft hemade in Paris. But this historical link faded over the years until the early 1990s,when the automakers officially set up inBrazil, importing vehicles under both brands. The timelineof its progress in the country reads as follows: inSeptember 1997a subsidiary of the group, called thePeugeot Citroën doBrasilwas created. In 2001 the PortoReal (RJ) ProductionCenterwas opened, beginning local production. The following year, the company beganmakingengines. Fully consolidated inBrazil, thePeugeot andCitroënbrandshavenowproducedmore thanonemillion vehiclesand1.4million engines for both thedomesticandexportmarkets. Last year they sold124,000 carsand light commercial vehicles in the country. PSAPeugeot Citroën 55 21 3506-4900 www.psa-peugeot-citroen.com.br FrédéricDrouin Diretor Geral General Director GustavoWalch Diretor deVendas Corporativas CorporateSales Director Francesco Abbruzzesi Diretor Geral General Director JoãoPauloToscano GerenteGeral de VendasCorporativas GeneralManager of CorporateSales AhistóriadogrupoPSAPeugeotCitroënnoBrasil é tambéma origem da própria circulação de veículos noPaís. Afinal, o primeiro carroacircularnas ruasbrasileiras foi ummodelodamarcaPeugeot “trazidodaFrançaparao solobrasileironofimdoSéculoXIXpelos irmãosAlbertoeHenriqueSantosDumont”, contaogrupoem seu site na internet, complementando que o inventor do avião “teve uma relação forte com a marca, tendo, inclusive, usado motores Peugeot em algunsde seusdirigíveis criadosemParis”. Mas, essa aproximação histórica perdeu a intensidade com o passar dos anos, voltando aos poucos apenas nos inícios dos anos 1990, quando as montadoras se estabeleceram oficialmente no Brasil, que retomou as importaçõesdos veículosdasduasmarcas. O cronograma do seu avanço no País teve a seguinte ordem: em setembro de 1997 foi criada a filial do grupo, denominada Peugeot Citroën do Brasil. Em 2001 foi inaugurado o Centro de ProduçãodePortoReal (RJ), dando início à produção local. No ano seguinte, aempresa começou a fabricarmotores. Totalmente consolidadas no Brasil, as marcas Peugeot e Citroën já produzirammais de1milhãode veículos e1,4milhãode motoresdestinados tantoaomercado internoquantoàexportação. No ano passado comercializaram 124.000 carros de passeio e veículos comerciais levesnoPaísem2013.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU0Njk=