Anuario Brasileiro do Cobre | Brazilian Copper Yearbook 2020

2020 Anuário Brasileiro do Cobre Brazilian Copper Yearbook 42 W ith more than 20 years of history, Alubar is today one of the leading manufacturers of power cables in Brazil. Hea- dquartered in Barcarena, Pará, the company today serves the major players in the electricity market with solutions for tmany different types of projects. Four years ago, the factory began producing copper electrical conductors for industry, construction, renewable energy and conces- sionaires. During this time, Alubar has gradually increased its market share, mainly in the North and Northeast regions of Brazil. “Even with the construction industry and country indicators being negative, Alubar has been growing about 70% each year in the copper segment. We expect the market to starrt growing again soon, so this performan- ce tends to be even better, ”says Alubar Commercial Manager, Fábio Camargo. In 2018, more than 5,000 tons of copper cables were produced. To improve its operating results, the company continually invests in people development, waste reduction and implementation of a lean manufacturing program to pursue operational excellence. To help promote product sales, the company has been expanding its investment in sports marketing in the Northern and Northeastern states. In Pará, the strategy includes supporting the transmission of the Pará Soccer Championship - Parazão - via the TV network Rede Cultura de Comunicação, in addition sponsoringy Paysandu Sport Club and Clube do Remo, the main football teams in the state. In Ceará, Alubar is the official sponsor of Fortaleza Esporte Clube and Ceará Sporting Club. Fábio Camargo says that this strategy has increased brand awa- reness among the general public and electrical installation specialists. “Before entering the copper market, Alubar had a much more institu- tional disclosure stance. But now we need to become better known to the general public and sports marketing has been very good. The markets of Ceará and Pará are today the biggest customers of Alubar CopperTec products, so nothing better than seeking local teams to promote and associate with the Alubar brand. ” explained the Com- mercial Manager. In the Southeast region, the company has a business office in the city of São Paulo (SP), a few meters from Paulista Avenue, and also has the Alubar CopperTec unit in Cotia (SP). The company currently offers 11 types of copper conductors. The portfolio includes flameproof, non-toxic, multiplexed products, bare cables, control cables, among others. Alubar’s strategy is to offer com- plete solutions to its customers, helping to drive Brazil’s energy from the transmission and distribution lines to the interior of homes. “Our main market is the building wire one, construction. In addition to the- se, we have solutions for power utilities, substations and renewable energy. The Alubar CopperTec line makes the company reach basically all markets in the sector, except for some niches that are not our focus at the moment. We are focused on developing our processes to deli- ver ever better products.” emphasized Fábio Camargo. C om mais de 20 anos de história, a Alubar é hoje uma das principais fabricantes de cabos elétricos do Brasil. Sediada em Barcarena, no Pará, a empresa atende hoje os grandes players do mercado de energia elétrica com soluções para os mais diversos tipos de empreendimentos. Há quatro anos, a fábrica passou a produzir condutores elétricos de cobre, voltados para indústria, construção civil, energia renovável e con- cessionárias. Nesse tempo, a Alubar tem aumentado gradativamente a sua participação no mercado, principalmente nas regiões Norte e Nordeste do Brasil. “Mesmo com os indicadores da indústria de construção civil e do país em geral sendo negativos, a Alubar vem crescendo cerca de 70% a cada ano no segmento de cobre. Temos expectativas de que o mercado voltará a crescer em breve, então esse desempenho tende a ser ainda melhor”, afirma o Gerente Comercial da Alubar, Fábio Camargo. Em 2018, foram mais de 5.000 toneladas de cabos de cobre produzidas. Para melhorar seus resultados operacionais, a empresa investe continuamen- te em desenvolvimento de pessoas, redução de desperdícios e implantação de um programa de lean manufacturing , para buscar a excelência opera- cional. Para ajudar a promover as vendas do produto, a empresa tem ampliado o investimento em marketing esportivo em estados do Norte e do Nordeste. No Pará, a estratégia inclui o apoio à transmissão do Campeonato Paraense de Futebol – o Parazão – pela Rede Cultura de Comunicação, além do patro- cínio do Paysandu Sport Clube e do Clube do Remo, os principais times de futebol do Estado. No Ceará, a Alubar é patrocinadora oficial do Fortaleza Esporte Clube e do Ceará Sporting Club. Fábio Camargo explica que esta estratégia tem aumentado o conhe- cimento da marca junto ao público geral e aos especialistas em instalações elétricas. “Antes de entrar no mercado de cobre, a Alubar tinha uma postu- ra muito mais de divulgação institucional. Mas agora precisamos nos tornar mais conhecidos do grande público e o marketing esportivo tem se mostra- do muito bom. Os mercados do Ceará e do Pará são hoje os nossos maio- res clientes dos produtos da linha Alubar CopperTec, então nada melhor do que buscar os times locais para fazer a divulgação e a associação à marca Alubar”, explicou o Gerente Comercial. Na região Sudeste, a empresa pos- sui um escritório de negócios na cidade de São Paulo (SP), a poucos metros da Avenida Paulista, e a unidade Alubar CopperTec em Cotia (SP). Atualmente, a empresa oferece 11 tipos de condutores de cobre. O por- tfólio inclui produtos antichamas, atóxicos, multiplexados, cabos nus, cabos de controle, entre outros. A estratégia da Alubar é oferecer soluções com- pletas para os seus clientes, ajudando a conduzir a energia do Brasil desde as linhas de transmissão e distribuição até o interior das residências. “Nosso prin- cipal mercado é o de building wire , de construção civil. Além desses, temos soluções para concessionárias de energia, subestações e energia renovável. A linha Alubar CopperTec faz com que a empresa chegue basicamente a todos os mercados do setor, com exceção de alguns nichos que não são o foco da empresa no momento. Estamos focados em desenvolver nossos processos para entregar produtos cada vez melhores”, enfatizou Fábio Camargo. INFORME PUBLICITÁRIO ADVERTISING REPORT Cabos elétricos de cobre completam portfólio de soluções da Alubar Copper power cables complete Alubar solution portfolio

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU0Njk=